Noel Heath – kungen av kort

Världsstjärnan från Göteborg kan få en hel kortlek att sväva. Noel Heath är 22 år och arbetar heltid med den okända konstformen cardistry.

– Det finns ett så stort rum för kreativitet. Det finns inga regler jämfört med trolleri. Med cardistry är det bara lekstuga, du kan göra precis vad som helst, säger Noel Heath. Han tar upp sju kort ur högen, kastar upp dem, fångar och plötsligt sitter alla korten längst ut på hans fingertoppar.

– Tricket är att alltid ha lite fuktiga fingrar, säger Noel och skrattar.

Vi möts på ett café i stadsdelen Haga där Noel är uppvuxen, han beställer te, men ställer ner tekoppen så fort han tagit en klunk och plockar istället vant upp kortleken.

Cardistry är för många ett okänt begrepp. Det har blivit ett allt större fenomen, framförallt på internet, och innebär att du arbetar med kortleken för att skapa olika rörelsemönster. Cardistry är en konstform som kan jämföras med jonglering men istället för bollar är det kortleken som står i centrum. Ordet cardistry kommer från engelskans card som syftar till korten som används och artistry som betyder konstnärsskap.

– Det har blivit jättestort idag. Och man kan lätt känna igen en annan cardist, alla har olika definierade stilar, berättar Noel.

Intresset för cardistry fick han genom trolleriet. Han började trolla redan i årskurs fem.

– I klassen blev det en grej att man skulle hitta på ett nytt trick varje dag, överträffa varandra. Det kunde handla om allt från att trolla bort ett suddgummi till olika korttrick, berättar Noel och det smattrar när han blandar kortleken.

– Tricken var en fluga och den varade i kanske två veckor. Sedan slutade alla, men det gjorde inte jag, jag tyckte att det var för kul.

Intresset för trolleri höll i sig och redan som 13- åring trollade han in sig på GMK, Göteborgs magiska klubb.

– Jag var deras yngsta medlem då. GMK var en plattform för trollkarlar. Vi möttes en gång i månaden i Göteborg, briefade varandra med nya trick och pratade om vad som hände i trollerivärlden.

Noel Heat vann senior SM i magi som 15-åring. Men efter den vinsten tappade han lusten att trolla.I korridoren på gymnasieskolan hände det att han fick höra ”trollkaren, visa ett trick!”

– Då kände jag mig som en cirkusapa.

Efter att ha följt med vännen Biz på turné i Europa kom Noel Heath i kontakt med människor som istället för trolleri sysslade med cardistry.

– Jag träffade så många coola människor, flera höll på med den här nya kortformen. Det var då det klickade för mig. Det här är ju allt jag älskar. Jämfört med trolleri handlar cardistry bara om det tekniska aspekterna.

Idag driver han företaget Anyone Worlwide tillsammans med vännerna Tobias och Nikolaj. De designar och säljer sina egna kortlekar men även kläder och onlinekurser i cardistry.

Noel Heath har idag över 21 000 följare på sitt instagramkonto och den senaste videon ”Turbo” har över 5,5 miljoner visningar på Facebook. Företagets videos kan liknas vid de filmer som skateboardåkare spelar in. Men här görs tricken med kort istället för bräda. För att filmerna ska blir riktigt bra behöver inte Noel Heath bara utmana sig själv, han måste också ta sig till rätt miljöer. Därför har cardistryn tagit honom över hela världen.

– Förra året jobbade jag för ett cardistryföretag i Los Angeles. Och med Anywone Worldwide reste vi nyligen till Tokyo för att spela in en video. Så man får se en del.

Nästa resa går till Cardistry-Con som i år anordnas i Hong Kong.

– Det ska blir riktigt nice att få träffa andra cardistry utövare och inspireras, säger Noel Heath. Han kastar korten från ena handen till den andra. Teet är nästan orört.

Noel Heath

Instagram: @noelheath