Redaktionen testar energidryck

BROR testar: Energidrycker

Efter träningen, i skolan eller framför datorn. Energidrycken finns med överallt, i alla möjliga smaker. Men hur goda är de egentligen? BROR testar fyra av de vanligaste energibomberna.

Nocco:

Cola: Redaktionen dissade lukten som en första förnimmelse. Efter lite närmare smakprov tyckte testpanelen att den var lite smaklös och blaskig. Den smakade lite som Calippo luktar. Jämfört med de andra colasmakerna var denna ganska anonym.
Samlat betyg: 2,5

Skumtomte: Luktar sockervadd, fudge och smörkola. Delade meningar hos panelen. En redaktionsmedlem hade denna som klar favorit då den påminde lite om strösselglassen Sitting Bull och röda Ahlgrens bilar. Andra tyckte om den vid första klunken, men tröttnade snabbt. Den ljusrosa färgen var fin, men såg ohälsosam ut.

Monster:

Cola, Assault energy: En av redaktionens sämsta. Smakade knappt ens cola, syrligheten tog över. Samltiga i panelen tyckte att den smakade Redbull med en konstig twist. Ögonen tårades vid första klunken. Kolsyrehalt var bra, med små fina bubblor. Ingen hit, akta er!
Samlat betyg: 1

Ultra sunrise: Både luktar och smakar lite som brustablett. Påminner samtidigt om avslagen Fanta och Fun light. Drycken är något grumlig, ser ganska billig ut, men har en fin gul sommarfärg.

Celsius

Cola: Kemisk, söt och äcklig. Påminner lite om körsbärscola och Dr Pepper. En panelmedlem tyckte att den smakade som avslagen cola som man hittar på söndagen efter fredagens fest. Bästa färgen av samtliga coladrycker, svart som mahogny.
Samlat betyg: 1

Apelsin/granatäpple: En riktig vattendelare för panelen. En deltagare hade den som absolut favorit och gillade att man tydligt kände av Celsius karaktäristiska smak. Andra tyckte att den hade en frätande syrlig arom som påminde om harsyra och granskott. Kolsyrehalten var lagom.
Samlat betyg: 2

Redbull:

Cola: Klassisk och högtidlig, något man kan dricka på familjemiddagar. Påminner ännu mer om Calippo än Noccos colaversion. Redaktionen rekommenderar denna till dem som gillar att dricka Coca Cola. För ljus färg dock, samt skummade fult på kanten av glaset. Innehåller inget taurin och klassas därför inte som någon energidryck.
Samlat betyg: 3 poäng

Apelsin: Hade en väldigt intetsägande doft. Vid första klunken slås man av en något underlig kemisk arom, men sedan överraskar den med sin friska syrlighet – är dock ingen färskpressad apelsinjuice direkt. Kanske lite för söt för redaktionens smak. Fin färg.
Samlat betyg: 3,5

Fakta om testet:
Testpanelen består av fyra redaktionsmedlemmar med olika erfarenhet av energidrycker. Fyra vanligt förekommande märken av energidrycker valdes ut; Nocco, Redbull, Monster och Celsius. Först testades colasmaken för varje märke, sedan prövades en smak av övrig karaktär. Kriterier såsom arom, kolsyra, färg och doft betygsattes. Varje paneldeltagare fick sedan sätta slutbetyg, vilket har vägt vägts samman för att ge det slutgiltiga omdömet.

Erik: En van energidryckskonsument. Föredrar originalsmaker på energidrycker. Favoriterna är Redbull och Powerking. Gillar inte smaken av cola.
Victor: Mycket ovan av fenomenet energidrycker. Har köpt max två Celsius i sitt liv. Köpte en Redbull en gång när han skulle ut och springa, började gå efter två kilometer på grund av andnöd. Föredrar kaffe.
 David: Har inte druckit många energidrycker i sina dagar. Är lite rädd för dess okända innehåll. Tycker om smaken av cola. Föredrar kaffe framför energidryck.
Evelina: Testade Celsius en gång för två år sedan, mycket skeptisk till energidrycker. Kan inte riktigt hantera effekten av koffein. Skulle nog föredra te.

VARNING!!

●     Enligt Livsmedelsverket ska man inte använda energidrycker för att släcka törsten eller som vätskeersättning vid träning. Att kombinera med alkohol är också farligt då drycken kan göra en mindre medveten om hur berusad man är. Det finns risk för koffeinförgiftning hos barn och ungdomar som dricker mycket energidrycker eftersom man oftast väger mindre än vuxna och inte är van vid koffein

●     Det finns idag ingen lag om åldersgräns på energidryck utan det är butikerna själva som sätter åldersgränsen. Många butiker följer branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel rekommendation om en 15-årsgräns för energidrycker.

Källa: Livsmedelsverket och Sveriges riksdag.