E-sport

Armada spelar tv-spel på heltid

Att gamea är en hobby för många. Men för vissa är det mer än så. De senaste åren har antalet professionella gameare ökat explosionsartat. Men hur är det egentligen att jobba med e-sport?

När Armada inte spelar ensam, gamear och tävlar han i lag tillsammans med sin bror Andreas ”Android” Lindgren.

Fingrarna rör sig snabbt över kontrollen. Det går inte att urskilja vilken knapp som aktiveras vid varje rörelse. Att Super smash bros-spelaren Adam ”Armada” Lindgren har sysslat med tv-spel i många år går inte att ta miste på. Redan som liten knatte satte de äldre syskonen en kontroll i hans händer och sedan dess har den suttit som gjuten. Numera är kontrollen också nyckeln till både försörjning och yrkesliv för Armada.
– Vi hade turen att spelet lyckades bli såhär stort och att många av de bästa kan leva på det nu, så det är inget vi tar för givet, säger Armada.

För många är det en dröm att få jobba med sin hobby precis som Armada gör. ”Vi hade turen att spelet lyckades bli såhär stort och att många av de bästa kan leva på det nu” På flera håll i Sverige har möjligheterna att få göra det ökat sedan flera e-sportgymnasium öppnat upp landet över. En av dem ligger i Trollhättan. Där får eleverna nu chansen att utveckla sina e-sportkunskaper får att komma ett steg närmare drömmen om det eftertraktade yrket.

– Jag tycker det är jättebra att det blir en utbildning inom det för då kommer både skolans värderingar och läroplan in, säger Hanna Augustsson, som är e-sportssamordnare på skolan.

Kort om e-sport:

• Antalet återkommande eller tillfälliga åskådare har ökat stadigt sedan 2012. 2017 peakade antalet tittare med sammanlagt 385 miljoner frekventa och sporadiska åskådare under året.
  • År 2016 var Kina det land som hade flest segrar i e-sportmatcher världen över.
  • Dota 2 är det spel som har överlägset högst prispott.
  • Det amerikanska e-sportlaget Evil Geniuses toppar listan över de högst betalda lagen. Sammanlagt har de tjänat in 16 658 734 dollar på prispengar.

Källa: Unibet, Esports Champions

Bookmark the permalink.