Vill du bli barnmorska?

Foto: Anders Ahlgren TT

Socialstyrelsens statistik visar att barnmorskeyrket nästan är helt kvinnodominerande. Hela 99 % är kvinnor.
Hade unga killar kunnat tänka sig att arbeta som barnmorska? Varför? Varför inte?

BROR har frågat 100 killar. Resultat? 37 stycken kunde tänka sig att göra det. För 45 stycken var det en mardröm. 18 stycken visste inte riktigt vad de tyckte.

– Jag älskar att arbeta med barn. Just nu är jag fotbollstränare för ungdomar. Jag kan tänka mig att arbeta som barnmorska utan problem, säger en 22-åring.

– Aldrig i livet. Det finns annat folk för det, säger en 19-åring.

År 2014 fanns det totalt 48 manliga barnmorskor i hela Sverige. Det är en siffra som inte verkar skjuta i höjden om killarna får bestämma.

– Det hade inte varit roligt om min flickvän hade haft en manlig barnmorska. Nej nej. Jag själv hade heller aldrig velat jobba med något sånt.