Årets nya ord

Serieotrogen och cringe – här är nya orden

I slutet av förra året presenterades nyordslistan av Språkrådet och Språktidningen. BROR har tittat närmre på fem av dem.

Cringe – Ett uttryck för pinsamhet, och kan vara adjektiv, substantiv och verb eller utropsord.

Någonting vi tycker är väldigt cringe är idolauditions!

Dabba – Att göra en dansrörelse där man sänker ned huvudet samtidigt som man höjer ena armen.

En dab görs ofta om man tillexempel har vunnit, gjort mål eller lyckats med någonting, som här nedan.

Serieotrohet – Att se en serie utan personen man följer serien med, exempelvis sin partner.

Skulle ens partner vara serieotrogen, kanske titta på Stranger Things när man är utomlands skulle man kunna känna såhär:

Fidget spinner – En sorts leksak man snurrar mellan fingrarna.

Här nedan har en katt lärt sig hur man använder en fidget spinner.

Fejkade nyheter – osanning som sprids som sanningar i media, på engelska ’’fake news’’.

Någon som under året spridit mycket fake news är bland annat president Donald Trump.

Detta är fem av de nya orden som 2017 förde med sig. Frågan är vilka nya ord som 2018 kommer att ge.

Bookmark the permalink.

Comments are closed.