Tillväxtkurvor

”Titta – här på kurvan ligger du”

Minns du tillväxtkurvan? Alltså den som skolsköterskan jämförde dig med efter vägning och mätning. Om du kommer ihåg är du inte ensam…

Vi har tagit en närmare titt på tillväxtkurvorna och både träffat Lena Albertsson
Wikland som tog fram dem, och personer som som minns hur det känns att bli
satt på kurvan. Meningarna går isär.

Så används tillväxtkurvor

Hur barnet växer kallas inom vården ofta för tillväxt. På barnvaårdscentraler och elevhälsan används så kallade tillväxtkurvor. Barnet mäts och vägs flera gånger genom åren. Varje barn har en egen längdkurva och en egen viktkurva. Barnets kurvor jämförs med kurvor som visar genomsnittet för barn i samma ålder. Genomsnittskurvorna beskriver hur friska barn förväntas växa i genomsnitt och hur stor variationen är mellan friska barn.

Barnets kurvor visar till viss del hur barnet mår och om hen får i sig tillräckligt med näring. Om barnet följer sina kurvor är det ett gott tecken. Om barnet avviker för mycket från genomsnittet kan hen behöva undersökas och utredas. Det kan vara ett tecken på att barnet exempelvis har en sjukdom eller får i sig för lite näring. Det är ganska få barn som ligger väldigt mycket under eller över genomsnittet.

Källa: 1177.se